Privacyverklaring Taalgericht
Taalgericht respecteert de privacy van leerlingen, medewerkers en andere mensen met wie wij contact hebben, in het bijzonder als het gaat om de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens. In deze verklaring staat hoe wij met persoonsgegevens omgaan en welke rechten u heeft als wij gegevens van u bewaren.
Deze privacyverklaring vervangt met ingang van …-8-2023 de eerdere tekst van 1-12-2020 en is nu de enige versie die van toepassing is, totdat eventueel een nieuwe versie deze vervangt.
Taalgericht informeert leerlingen en medewerkers over deze privacyverklaring voordat zij de leerovereenkomst of arbeidsovereenkomst tekenen. Deze privacyverklaring is te vinden op de website van Taalgericht.
Wie is verantwoordelijk?
Taalgericht is als ‘beheerder’ verantwoordelijk voor de verwerking en bescherming van de persoonsgegevens die wij beheren. Met vragen, verzoeken of bezwaren kunt u zich richten tot de directeur, de heer M. Kandakji, Taalgericht, Brouwerstraat 4A, 1315 BP Almere, info@taalgericht.com, tel. 06-86301712.
Wat zijn persoonsgegevens?
Taalgericht verzamelt persoonsgegevens. Dat zijn gegevens die herleidbaar zijn naar een persoon. Dat wil zeggen: aan de hand van persoonsgegevens kan je zien om wie het gaat en meer over deze persoon weten. Daarom gelden hiervoor privacyregels. Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld: naam, adres, locatie, identificatienummer, onlineadres.
Taalgericht verzamelt alleen wat nodig is.
Welke gegevens bewaren wij?
Taalgericht verwerkt de volgende categorieën persoonsgegevens: naam, geslacht, adresgegevens, e-mailadres(sen), telefoonnummer(s), burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, leeftijd, geboorteplaats, toetsresultaten, opleiding(en) en opleidingsniveau.
Waarom bewaren wij deze gegevens?
Taalgericht verzamelt persoonsgegevens alleen voor zover nodig voor het doel. De persoonsgegevens worden verwerkt voor:
- een betere dienstverlening,
- een goede leerlingenadministratie,
- het voldoen aan wettelijke verplichtingen.
Welke rechten heeft u over uw gegevens?
U heeft het recht op inzage, correctie (rectificatie) of verwijdering van uw persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan.
U heeft het recht om bezwaar te maken.
U heeft het recht op gegevensoverdraagbaarheid, dat wil zeggen dat de gegevens op uw verzoek worden overgedragen aan uzelf of iemand die u aanwijst (bijvoorbeeld als u naar een ander opleidingsinstituut overstapt).
U kunt hiervoor contact opnemen met Taalgericht.
Bij uw verzoek of bezwaar doet u een kopie van uw identiteitsbewijs. U zet uw handtekening op deze kopie, zodat wij kunnen controleren dat u het zelf bent die om uw persoonlijke gegevens vraagt. U vermeldt ook uw adres.
U krijgt binnen een maand antwoord. Als uw vraag ingewikkeld is of we krijgen veel verzoeken tegelijk, dan kunnen we de termijn van behandeling met twee maanden verlengen. Dit laten we u weten voordat de eerste maand voorbij is.
Wie heeft toegang tot de persoonsgegevens?
Alleen medewerkers die door de beheerder zijn aangewezen om de gegevens in te voeren en te raadplegen hebben rechtstreekse toegang tot de gegevens en dan uitsluitend voor de opgedragen werkzaamheden.
Wanneer en met wie delen we persoonsgegevens?
Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en wie er niets mee te maken heeft, mag de gegevens niet zien.
Medewerkers van ingehuurde organisaties kunnen alleen bepaalde persoonsgegevens krijgen voor zover dit nodig is voor hun functie (zoals: lesgeven of toetsen afnemen), in overeenstemming met het doel en de leerovereenkomst.
Wij geven de contactgegevens van de cursisten door aan een onafhankelijk onderzoeksbureau dat de tevredenheid meet. Dit onderzoeksbureau is gecertificeerd en voldoet aan de privacywetgeving.
Wat als de wet het vraagt?
In uitzonderlijke gevallen moeten we informatie doorgeven aan de autoriteiten. Dat doen we nooit zomaar. Dit kan alleen als er sprake is van een wettelijke verplichting of als iemand verdacht wordt van het overtreden van de wet. De verantwoordelijke autoriteiten moeten er dan uitdrukkelijk en gemotiveerd om vragen. Alleen als we echt verplicht zijn om persoonsgegevens over te dragen, vallen deze niet meer onder de bescherming van deze privacyverklaring.
Hoe lang bewaren we de gegevens?
We bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor het doel en volgens de termijnen die de wet bepaalt. Persoonsgegevens van cursisten blijven bewaard gedurende de cursus en daarna tot de verplichte audit heeft plaatsgevonden, gewoonlijk in het aansluitende jaar. Na afloop van de bewaartermijn vernietigen wij de gegevens.
Databescherming
Wij houden geen ‘bijzondere persoonsgegevens’ bij (zoals etnische afkomst, politieke opvattingen, geloof, gezondheid etc.) en maken geen gebruik van automatische beslissingen of profiling. Volgens ons is er daardoor geen sprake van een zodanig hoog privacyrisico dat een ‘data protection impact assessment’ (DPIA) nodig is om bijzondere risico’s in kaart te brengen.
Als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) beoordeelt dat de verwerking van persoonsgegevens in strijd is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), dan zullen wij alle medewerking verlenen en het advies van de AP opvolgen.
Informatie over de wettelijke regels voor de bescherming van persoonsgegevens kunt u vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl.