Procesbeschrijving Taalgericht
Aanmelding -> Intakegesprek -> Intaketoets -> plaatsing en optionele proefles -> contract en dossier
Lesmethodes — Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt (ONA) – Examens
Betaling — Tevredenheidsonderzoek — Klachten
Aanmelding
De naam en contactgegevens van Taalgericht zijn te vinden via Google Search, de website www.zoekinburgerschool.nl, de website https://blikopwerk.nl/zoeken/taalgericht en onze eigen website www.Taalgericht.com. Mensen horen de naam ook van familie en bekenden van mensen die bij al cursussen bij ons hebben gevolgd.
Cursisten kunnen ons op verschillende manieren benaderen: online of telefonisch.
Op de website van Taalgericht bevindt zich rechts bovenaan een prominente knop “Aanmelden”. Deze knop leidt naar een Registratieformulier met de volgende invulvelden: voor- en achternaam, emailadres, telefoonnummer, straat, huisnummer, postcode, plaats, onderwerp en bericht.
Belangstellenden kunnen zich via dit formulier aanmelden, maar ook telefonisch, per email, via WhatsApp of Google Chat.
Intakegesprek
Maximaal binnen een week na aanmelden, maar vaak sneller, wordt de kandidaat door Taalgericht benaderd om een afspraak te maken voor een gesprek op onze locatie. Bij telefonisch contact wordt meteen een afspraak gemaakt. Het intakegesprek vindt meestal binnen vier werkdagen plaats.
In het intakegesprek vertellen we over onze school, maken we kennis en vragen we informatie over zijn/ haar opleidingsachtergrond, leerwensen en leerdoelen.
Intaketoets
Aan de hand van deze informatie wordt een intaketoets afgenomen. Cursisten starten, ongeacht of zij van een andere school komen of nog nooit les hebben gehad, altijd met een diepgaand persoonlijk intakegesprek en een intaketoets, waarmee de behoeften, mogelijkheden, doelen, startniveau en inschaling van de cursist worden bepaald en hoeveel tijd de cursist nodig heeft om het gestelde doel te bereiken. Een intaketoets voor iedereen is voor ons als school belangrijk, we weten dan zeker dat een cursist daadwerkelijk binnen een groep past, en het is ook belangrijk voor de cursist.
Ale toetsen die wij gebruiken (zoals start- en eindtoetsen, voortgangstoetsen) zijn samengesteld door Bureau ICE. * Zie https://www.bureau-ice.nl/
Plaatsing en optionele proefles
Nadat de uitslag van de intaketoets bekend is, wordt het niveau van de cursist bepaald door de docent die betrokken is bij het lesgeven. Daarna word de student geplaatst in een passende groep en er wordt een contract (cursusovereenkomst) opgesteld. Als de cursist dat wil, mag hij ook eerst bij een les aanschuiven (proefles) voordat hij/zij een contract met onze school aangaat.
Contract en dossier
Het contract is de standaard cursusovereenkomst, die door Blik op Werk is opgesteld. Daarin staan onder andere de duur van de overeenkomst, de maximale groepsgrootte, de samenstelling van de cursusgroep (homogeen of niet), locatie, fysiek of online; startdatum en verwachte einddatum, frequentie, studiebelasting en ondersteuning, vaststelling leerprofiel op basis van de intaketoets, voortgangstoetsen, uurtarief, aantal cursusuren, totale kosten, lening DUO, opzegging en beëindiging van de cursus, verwijzing naar het keurmerk van Blik op Werk, verwijzing naar het privacyreglement en het klachtenreglement. Onder het contract geeft de cursist bovendien aan of hij/zij toestemming geeft voor het verstrekken van gegevens aan Panteia voor een tevredenheidsonderzoek. * Zie ook: Zie https://www.blikopwerk.nl/
Wij werken met NT2ADMIN. Dit is een door Blik op Werk goedgekeurd administratieprogramma.
Wij vullen de gegevens van de cursisten in en daarmee wordt het contract gegenereerd.
De cursist krijgt een kopie van zijn contract mee en er wordt op naam van de cursist een administratief dossier aangelegd. De gegevens kunnen worden ingezien door de administratie, de cursist zelf, de auditor van Blik op Werk en voor controle door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Het dossier blijft bewaard gedurende de cursus en daarna totdat de verplichte audit door Blik op Werk heeft plaatsgevonden, gewoonlijk in het aansluitende jaar. Daarna worden de persoonlijke gegevens zo spoedig mogelijk vernietigd. Een en ander is vastgelegd in het privacyreglement, dat bij het contract aan de cursist wordt overlegd, evenals het klachtenreglement.
Lesmethodes
Per taalniveau werken we met verschillende lesmethoden.
We kunnen fysieke en online lessen verzorgen. Bij online lessen maken we gebruik van Zoom.
De cursist kan eigen boeken meenemen of via Taalgericht boeken bestellen.
De lessen worden in het Nederlands gegeven. De cursisten oefenen in groepsverband om Nederlands te spreken. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van oefenmateriaal op de computer en een online leeromgeving. Waar nodig worden cursisten vertrouwd gemaakt met de computer. In de lessen wordt gebruik gemaakt van de Delftse methode en van de methode Taal Compleet van Kleurrijker. In de online leeromgeving van Taal Compleet kan onafhankelijk van groep en tijd ‘huiswerk’ gedaan en gecontroleerd worden, en vragen gesteld aan de docent. Elke groep heeft ook een WhatsApp-groep, waarin de deelnemers met elkaar en de docent contact kunnen hebben.
Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de Language Learning Immersion methode met Mondly VR (Virtual Reality). Dit is vooral voor analfabeten maar ook voor anderen een welkome aanvulling. In kleine groepjes van zo’n vier cursisten krijgt elke cursist een VR-bril op en komt daarmee terecht in realistische situaties waarin hij of zij de weg moet zien te vinden met gebruik van de Nederlandse taal, bijvoorbeeld de trein, de dokterspraktijk of een restaurant. Deze methode verlaagt de drempel en werkt motiverend, zeker voor leerlingen die door omstandigheden zijn blijven steken.
* Voorbeeld video: https://www.youtube.com/watch?v=EoKbDuVYmY0
Gemiddeld duren de cursussen voor taalniveau A1, A2, B1 en B2 zo’n drie tot zes maanden, maar daarvan kan worden afgeweken als iemand langer tijd nodig heeft. Ook toeleiding naar werk of vrijwilligerswerk duurt gemiddeld drie maanden. De lessen beslaan gewoonlijk drie dagdelen van drie of vier uren, afhankelijk van de cursus, met een pauze van vijftien minuten. De studiebelasting is ongeveer twaalf uren per week.
Alle cursisten krijgen examentraining en hulp bij het inschrijven voor de officiële examens.
Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt (ONA)
ONA is Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt. Een ONA-traject bestaat in principe uit een reeks bijeenkomsten en opdrachten, in totaal 64 uren. Sinds 2022 tellen buitenschoolse activiteiten niet meer mee, de cursisten moeten 64 uur daadwerkelijk cursus volgen.
Na dit traject worden de resultaatkaarten (portfolio) gecontroleerd en met een ’64-uurs-verklaring’ verzonden naar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De kandidaat hoeft dan niet meer op gesprek bij DUO.
Tijdens de lessen bereiden we de acht resultaatkaarten voor.
Aan het eind van het traject worden de resultaatkaarten gecontroleerd en geüpload naar DUO.
Tijdens het traject gaat de cursist op zoek naar zijn/haar kwaliteiten, beperkingen en wensen.
- We zoeken naar een passende opleiding
- We zoeken naar vacatures en schrijven sollicitatiebrieven
- We oefenen met het invullen van sollicitatieformulieren
- We maken een CV
- We oefenen met sollicitatiegesprekken
In iedere bijeenkomst krijgt de cursist een portfolio-opdracht. Deze worden voor een deel tijdens de bijeenkomst gemaakt en verder als huiswerk afgemaakt. De huiswerkbelasting per opdracht is ongeveer 1 uur per bijeenkomst.
Iedere portfolio-opdracht is voorbereiding van een aspect van de betreffende resultaatkaart. Een portfolio-opdracht kan ook een buitenschoolse opdracht zijn. Een buitenschoolse opdracht is bijvoorbeeld een bezoek aan een bedrijf of de bibliotheek. Als het binnen het tijdsframe van de cursusreeks past, bezoeken we ook een open dag van het Regionaal Opleidingscentrum van Amsterdam (ROCvA). Hier krijgen de cursisten informatie over een vervolgtraject naar werk en meer inzicht in het Nederlandse schoolsysteem.
Op basis van een compleet en tijdig ingeleverd portfolio geven we een 64-uurs-verklaring af.
Tijdens het hele traject is er ruimte voor individuele begeleiding en coaching.
Ons ONA-traject wordt begeleid door een gecertificeerde ONA-begeleider.
Examens
De cursist moet eerst voldoen aan een vastgesteld aantal uren, minimaal 80% van het van te voren overeengekomen aantal te volgen uren, voordat hij/zij deel gaat nemen aan een inburgerings- of staatsexamen.
De cursist moet deelnemen aan de door DUO verplichte examens en indien hij/zij die gehaald heeft, krijgt hij/zij een deelnamecertificaat. Indien de cursist het examen niet haalt kan hij/zij herexamen doen. Als een cursist het herexamen niet haalt, dan moet hij/zij de cursus opnieuw doen.
Indien de cursist zover is om deel te nemen aan de inburgeringsexamens, dan helpen wij de cursist om de examens aan te vragen, via www.inburgeren.nl en starten wij met examentrainingen.
Betaling
De betaling vindt plaats per maand of per drie maanden, nadat de cursist de te factureren lessen heeft bijgewoond. De cursist krijgt dan een factuur via DUO. De cursist moet de factuur via DUO goedkeuren, waarna het betreffende lesbedrag op onze rekening wordt gestort en het factuurbedrag in mindering wordt gebracht bij de inburgeraar.
Tevredenheidsonderzoek
De cursist wordt aangemeld voor een tevredenheidsonderzoek door onderzoeks- en adviesbureau Panteia, indien hij/zij daar toestemming voor heeft gegeven. De toestemming wordt gevraagd bij de ondertekening van de cursusovereenkomst. De gegevens van de student worden voor de definitieve einddatum van de cursus geleverd aan Panteia, gewoonlijk ongeveer op driekwart van de contractperiode. Dit betreft: naam, telefoonnummer, emailadres en leerprofiel (analfabeet, laag-, midden-, hoogopgeleid). * Zie Panteia.nl.
Klachten
Wie ontevreden is over de dienstverlening van Taalgericht kan een klacht indienen. Taalgericht heeft hiervoor een klachtenreglement. Het klachtenreglement is te vinden op de website van Taalgericht, zie: https://taalgericht.com/en/klachtenreglement/ Iedere cursist krijgt het klachtenreglement en het privacyreglement te lezen voordat hij/zij de cursusovereenkomst ondertekent. De cursist kan de klacht indienen per brief, email of het contactformulier op de website. De klacht wordt behandeld door een onafhankelijke medewerker onder eindverantwoordelijkheid van de directeur van Taalgericht. De klager ontvangt binnen twee weken na het indienen van de klacht een schriftelijke uitnodiging om een mondelinge toelichting te geven bij de klachtencommissie. De klachtencommissie handelt de klacht binnen vier weken na het horen van de klager af. Als een klager het niet eens is met de uitkomst, dan kan hij deze klacht (tegen vergoeding) voorleggen aan het College van Arbitrage van Blik op Werk. Zie voor verdere details het klachtenreglement.